Gyldendal satser internationalt med nyt rettighedsteam
Dato: 8. oktober 2020

Gyldendal styrker indsatsen på rettighedsområdet og opretter en ny afdeling, der har forlagets rettigheder som kernefokus. Satsningen skal sikre, at forlagets og forfatternes rettigheder udvikles og udnyttes bedst muligt på et voksende dansk og internationalt marked.

Gyldendal-gruppen opruster derfor med en række nye medarbejdere og kompetencer på området. Det hele samles i afdelingen Rights & Permissions under ledelse af den erfarne Jenny Thor, der siden 2011 har været chef for Gyldendal Group Agency (GGA). GGA fortsætter arbejdet og vil i fremtiden være en del af Rights & Permissions.

De ti medarbejdere, der udgør Rights & Permissions, styrker forlagets kompetencer indenfor bl.a. jura, forhandling, køb, salg, univers- og brandudvikling, rettighedsudvikling samt markedsanalyser. Afdelingen satser med sit internationale fokus på globale samarbejder og partnerskaber. Rights & Permissions skal arbejde for hele Gyldendal-gruppen og sikre, at forlaget står stærkere i forhandlinger, og at Gyldendals indhold bliver udviklet og udnyttet strategisk og langsigtet.

Gyldendals administrerende direktør Morten Hesseldahl siger:

”Det er forretningsstrategisk helt afgørende for hele Gyldendal-gruppen, at vi investerer i rettighedsområdet. Vi kan se, at efterspørgslen efter unikke rettigheder stiger. Det gælder både lyd- og billedrettigheder, oversættelsesrettigheder og rettigheder, der skal dramatiseres til teater, film eller TV”.

”Som forlæggere skal vi hele tiden arbejde med at udvikle vores rettigheder til alle medier og på nye markeder, ikke mindst på det attraktive internationale marked. På den måde sikrer vi, at fortællingerne lever videre hos et nyt publikum og i nye medier. Det er både godt for os og for vores forfattere”, siger Morten Hesseldahl.

Jenny Thor, Director Rights & Permissions/GGA, siger:

”Med et nyt slagkraftigt team har vi de rette kompetencer indenfor Intellectual Property for at kunne udnytte potentialet i Gyldendals rettigheder optimalt. Vores rettigheder og udviklingen af nye formater giver mulighed for nye former for partnerskaber, lokale og globale. Vi har derfor også styrket salgsleddet i forhold til udlandet og fået yderligere kompetencer indenfor det brede og kommercielle marked”. 

”Vi ser nye og store muligheder for Gyldendals rettigheder og glæder os til at arbejde med udvikling og licensering af vores brands og universer på tværs af organisationen”, siger Jenny Thor.

Tilmeld nyhedsbrev

E-mail